Αντιμέτωπες με σημαντικές μειώσεις επί των πωλήσεων βρίσκονται οι εταιρείες αλκοολούχων ποτών από τα κρούσματα λαθρεμπορίας, τη στιγμή μάλιστα που έχουν ήδη επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, την αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης και του...
ΦΠΑ.Η αύξηση των φόρων στα ποτά δημιούργησε ευνοϊκές συνθήκες για αύξηση του λαθρεμπορίου, με αποτέλεσμα η πτώση των πωλήσεων στις εταιρείες αλκοολούχων ποτών να ξεπερνά το 18% σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών εκτιμούν ότι δεν θα σημειωθούν μεγάλες εκπλήξεις στις πωλήσεις των γιορτών, καθώς υπολογίζουν ότι η χρονιά θα κλείσει με μείωση της κατανάλωσης κατά 21%. Προβλέπουν επίσης ότι και το 2011 θα είναι κακή χρονιά, με τη μείωση να διαμορφώνεται στο 22%.
Αρκετοί είναι εκείνοι που λόγω της υψηλής φορολόγησης των αλκοολούχων ποτών στη χώρα μας στρέφονται σε γειτονικές χώρες, όπως η Βουλγαρία και Ρουμανία, όπου τα ποτά επιβαρύνονται με φορολογία τέσσερις φορές χαμηλότερη.
Ενδεικτικά, ένα μπουκάλι ουίσκι (0,70 lt) που η καθαρή τιμή του τόσο στην Ελλάδα όσο και στηΒουλγαρία είναι ίδια (6,65 ευρώ) χωρίς τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και το ΦΠΑ, στη Βουλγαρία, με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και το ΦΠΑ στο 20%, η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 9,9 ευρώ, ενώ στηνΕλλάδα στα 16,96 ευρώ, δηλαδή 7 ευρώ ακριβότερα.
Από μια και μόνο περίπτωση κυκλώματος λαθρεμπορίας που εξαρθρώθηκε τον περασμένο μήνα εκτιμάται ότι οι διαφυγόντες δασμοί αγγίζουν τα 600.000 ευρώ, με τα ποτά αυτά να μην διακινούνται μόνο σε κέντρα διασκέδασης, αλλά και σε επιχειρήσεις τροφίμων.
Εκτός από το λαθρεμπόριο, η αύξηση των φόρων, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, αδειάζει σταθερά τα ταμεία των εταιρειών αλκοολούχων ποτών. Το ποσοστό των φόρων που επιβαρύνει σήμερα μια φιάλη αλκοολούχου ποτού αντιπροσωπεύει το 50% της λιανικής τιμής των αλκοολούχων ποτών και είναι σημαντικά υψηλότερο ποσοστό από άλλες χώρες τις Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Μεγάλη Βρετανία.
Η κρίση που επικρατεί στην αγορά των αλκοολούχων ποτών την τελευταία διετία οφείλεται σε μια σειρά από παράγοντες, ενώ παράλληλα αποδυναμώνεται η επιτόπια κατανάλωσης, δηλαδή σε μπαρ και κέντρα διασκέδασης, που καταγράφει μείωση από το 65% της συνολικής κατανάλωσης το 2000 στο 55% σήμερα.
Λόγω της κρίσης, οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο οικονομικές λύσεις, όπως η μπίρα, το κρασί και κυρίως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Εκτός αυτού, η οικιακή κατανάλωση των αλκοολούχων ποτών από30% που ήταν πριν από μία τριετία να έχει φτάσει στο 45% και να αυξάνεται διαρκώς, καθώς οι καταναλωτές έχουν περιορίσει τις εξόδους τους.